You are currently at our Bulgarian website. We also offer a wide range of products with direct customer service in many locations worldwide.
All locations

Шофиране офроуд: най-важните въпроси

Бъдете подготвени за всичко, когато става въпрос за предизвикателствата на шофирането офроуд.

Бъдете подготвени за всичко, когато става въпрос за предизвикателствата на шофирането офроуд.

Когато се движите по нормален път, производителят на превозното средство обикновено указва правилното налягане на гумите в ръководството за експлоатация на автомобила. Когато шофирате извън пътя с автомобил със задвижване 4x4, ще се запитате следното: „Какво трябва да бъде налягането на гумите ми при тези толкова различни обстоятелства?“. Препоръчителното налягане на гумите за магистралата е различно от това за шофиране офроуд. За да разполагате с възможно най-доброто сцепление, трябва да изберете правилното налягане на гумите и да скъсите или удължите следата на гумите в съответствие с терена. За да го направите, бъдете внимателни, преценете обкръжаващата ви среда и изпуснете или напомпайте гумите си по следния начин:

  • На неравен терен трябва да се използва приблизително 10% по-ниско налягане на гумите
  • Върху мека повърхност изпуснете гумите до около половината (50%) от стандартното налягане
  • При песъчлива настилка предпочетете една четвърт до половината (25-40%) от обичайното налягане
  • При сняг или кал не се препоръчва повече от една трета (30%) спад спрямо препоръчителното налягане

Проверете налягането на гумите и се уверете, че използвате правилното за всеки вид повърхност. Ако се чудите „какво трябва да бъде налягането на гумите ми?“, винаги помнете, че спадането им до по-малко от половината (50%) не се препоръчва в повечето ситуации. Тези данни са общи браншови насоки, които трябва да се вземат предвид при любителско шофиране. Никога не забравяйте да напомпвате отново гумите, когато се върнете на магистралата, тъй като е важно винаги да регулирате налягането според променящите се условията на шофиране. Ако забравите да го направите, стабилността на гумите може да бъде влошена или спирачният път да се увеличи.

What should my tyre pressure be while off-roading?

Препоръчваме често да извършвате пълна проверка на превозното си средство, за да намалите риска от неочаквани събития. Просто следвайте нашия списък за инспекция на превозното средство. Започнете с гумите и огледайте за видими следи от увреждане. Продължете с проверка на налягане на гумите. Винаги проверявайте налягането, когато е студено. Ниското налягане на гумите може да доведе до увеличен спирачен път. Винаги носете с вас манометър и компресор. Също така, проверете нивото на горивото, за да се уверите, че разполагате с достатъчно количество за цялото пътуване. Тази предпазна мярка също така е приложима за всички нива на течности (разполагайте с резерв за доливане при по-дълги пътувания).



При проверката на вашето превозно средство също така е важно да знаете неговите ограничения, както и тези на аксесоарите му (както и на всички електронни системи като например системи за контрол на сцеплението и стабилността, за контролиране на спускането по наклон и заключванията на диференциалите).

.

Какво представлява зъбната предавка? Принципно „зъбна предавка“ описва всяка въртяща се машинна част с нарязани зъби. Тогава какво представлява предавателната кутия? Предавателната кутия осигурява преобразувания на скоростта чрез трансмисия. За сериозно шофиране офроуд се препоръчва автомобилите 4x4 да бъдат оборудвани с раздатъчна кутия с два режима на скоростите. Ако има монтирана раздатъчна кутия, скоростната кутия на автомобил 4x4 ще изпраща въртящия момент към предния и задния карданен вал и ще позволява избирането на „бързи“ или „бавни“ скорости за шофиране офроуд.

  • При непостоянно задвижване 4x4 са налични следните опции: „бързи“ скорости 4x2 (2H), „бързи“ скорости 4x4 (4H) и „бавни“ скорости 4x4 (4L)
  • При автомобили с постоянно задвижване 4x4 се предлагат само две опции: „бързи“ скорости 4x4 (с отворен/заключен центр. диференциал – ако е оборудван) и „бавни“ скорости 4x4 (с отворен/заключен центр. диференциал – ако е оборудван)

При шофиране офроуд „бързите“ скорости 4x4 се препоръчват за меки или хлъзгави условия, като например пясък, черни или кални пътища. Докато при автомобилите със задвижване на четирите колела системата 4x4 е постоянно задействана, при тези с непостоянно задвижване 4x4 се изисква превключване от 2H на 4H.
„Бавните“ скорости 4x4 трябва да се включват в затруднени условия, като например неравен или каменист терен, голям наклон. Макар да намаляват скоростта на превозното средство, те ще осигурят необходимия въртящ момент, изискван в такива трудни офроуд условия. Винаги избирайте този режим, когато превозното средство е неподвижно и стабилно, тъй като в противен случай той може да доведе до загуба на контрол или увреждане на превозното средство.

Ако двигателят на автомобила ви изгасне, докато правите офроуд изкачване, превозното средство ще бъде с включена предавка, а двигателят ще бъде на контакт, но изгаснал. Ако автомобилът ви изгуби мощност, докато изкачвате хълмове по този начин, се препоръчва да изпълните специална процедура при изгасване на двигателя за превозни средства с ръчна скоростна кутия.
Първо изключете двигателя от контакт и натиснете стабилно спирачката. След това можете да натиснете съединителя и да изберете задна предавка в режим „бавни“ скорости. Бавно и постепенно вдигайте краката си от съединителя и спирачката. След това превозното средство ще бъде на задна предавка, като изгасналият двигател ще предотвратява то да тръгне надолу по хълма. След като сте се уверили, че пътят назад е чист, стартирайте двигателя и не натискайте никакви педали с краката си. Това ще доведе до плавно спускане надолу.
Когато става дума за превозни средства с автоматична скоростна кутия, просто натиснете спирачката, изберете подходяща предавка и бавно вдигнете крака си от спирачката.

Първото нещо, което трябва да направите, когато автомобилът ви заседне в калта, е да изгасите двигателя, в противен случай рискувате да заседнете дори още по-надълбоко. Как да изкарам автомобил от калта? Опитайте да изкопаете калта пред гумите и поставете предмети като стелки или дори клони под колелата, за да ви предоставят сцепление. Тези две стъпки би трябвало да направят изваждането на автомобил от калта възможно.
Като алтернатива, пробвайте внимателно да завъртите волана от една страна на другата, когато автомобилът ви е заседнал в калта. Това може да осигури на страничните стени на гумите шанс да зацепят.

.

Окачването на автомобила контролира вертикалното движение на колелата и поддържа контакт със земята. Тези системи се различават според превозното средство, производителя, модела и т.н. Двете основни системи за окачване 4x4 са следните:

  • Независимо окачване: това офроуд окачване позволява на всяко колело да се движи независимо от срещуположното колело. Въпреки че това предоставя добро поведение на пътя, комфорт, управление и стабилност, неговият дизайн води до различаващ се клиренс спрямо диференциала. Няколко движещи се части могат да бъдат увредени при екстремно офроуд шофиране.

 

 ПредимстваНедостатъци
 
  • Ниско подресорно тегло
  • Отлично движение на оста и на колелото
  • Нисък под и позиция на монтиране на двигателя
  • Комфорт, поведение на пътя, управление
  • Сложна и скъпа конструкция
  • Увеличена вероятност за удар отдолу
  • Незащитени движещи се части (възможно увреждане)
  • Зависимо (неподвижно) окачване: обикновено се използва за леко-, средно- и тежкотоварни превозни средства, като при това окачване 4x4 и двете колела са свързани. Когато едно колело се вдигне нагоре, срещуположното колело се смъква надолу, което поддържа клиренса под оста при движение върху неравен терен. По този начин с това автомобилно окачване движещите се части за защитени от удар и увреждане шофиране офроуд.

 

 ПредимстваНедостатъци
 
  • Просто, здраво и по-евтино
  • Издръжливо и способно да превозва тежки товари
  • Сравнително лесно за ремонт
  • Оптимален клиренс при движение по неравен терен
  • Високо подресорно тегло, влошено управление
  • Издръжливи листови ресори (друсащо возене, намален комфорт)
  • Движението на колелата е ограничено при автомобилно окачване с неподвижна ос

Трябва да внимавате при входящата и изходящата точка на препятствието. Направете визуална проверка, уверете се, че е избрана правилната предавка и използвайте „бързите“ и „бавните“ скорости и заключването на диференциалите, но също така бъдете наясно и с възможностите на вашия автомобил 4x4. Също така е изключително важно да поддържате инерция и сцепление, докато преминавате през препятствието. Ако пък двигателят ви изгасне, използвайте педала на спирачката, за да се уверите, че превозното средство изгасва на скорост.

 

Уверете се, че за всяко препятствие сте избрали съответния план за действие, тактика, процедури и какво да направите при извънредна ситуация.

.

Когато се отправяте офроуд, е от изключителна важност да разполагате с основен набор от пособия за изтегляне на автомобила. Това включва ръкавици, шегели, блок макари с куки, оборудване за изтегляне (колани, верига или допълнителен кабел), предпазител за дървото, колани за товарене, точки за теглене на превозното ви средство (отпред и отзад), лопата и брадва.

  • Колани за изтегляне: коланите трябва да бъдат закрепени с шегели към точките за теглене, тъй като различните видове тегличи имат недостатъчен капацитет за процедури по изтегляне. След като шегелът е закрепен и напълно затегнат, леко охлабете щифта, за да улесните изваждането му след изтеглянето. Преди да започнете процедурата, уверете се, че в зоната няма пътници, странични наблюдатели и препятствия. Ако е необходимо, почистете калта или пясъка от долната част на превозното средство.
  • Крик за офроуд: имайте предвид, че трябва да използвате крик за офроуд само ако сте подходящо обучени, тъй като това може да е наистина опасно. Макар да е полезен в най-разнообразни ситуации (употребява се като крик, малка „лебедка“ и менгеме), той изисква монтиране върху стабилни точки за повдигане на превозното средство. Също така, винаги го използвайте заедно със стабилна опорна плоча, за да осигурите по-безопасна основа, която разпределя натоварването върху по-голяма зона.
  • Надуваем крик: става дума за големи торби, изработени от PVC, които се пълнят с въздух от ауспуха и могат бързо да повдигнат превозното средство с цел изтегляне. Скъпи, но леки и лесни за съхранение, при тях трябва да избягвате контакт с горещи автомобилни компоненти или остри предмети.

Теглене с лебедка: докато пазите в зоната да няма пътници, провесете одеяло над въжето на лебедката, за да намалите риска от нараняване, ако се то скъса. Уверете се, че използвате точка за закрепване, която може да издържи на натиска.

Преди да пресичате река с вашия автомобил, трябва да знаете колко ниско разположени са въздухозаборникът и въздуховоди. Преди пресичане на река с автомобил 4x4 също така е важно да огледате заобикалящия ви терен, за да имате известна представа какво да очаквате от речното корито. Ако възнамерявате да използвате автомобила си за пресичане на река, трябва да сте запознати с най-безопасните техники за пресичане. В идеалния случай трябва да направите вашата визуална проверка като пресечете пеша реката и прецените най-добрия маршрут (за предпочитане далеч от дълбока или бързотечаща вода).
Как да пресечете реката: уверете се, че предварително сте планирали безопасна изходна точка, дръжте прозорците си отворени и откопчайте предпазните колани. Може да се укаже по-удачно да пресечете реката под ъгъл, който е леко срещу течението, тъй като това ще ви осигури допълнително време да реагирате, ако водата започне да завлича вашето превозно средство. Никога да не изключвайте двигателя когато автомобилът стои неподвижно във водата и поддържайте постоянна скорост по време на цялото пресичане.

.

На сняг и лед една висококачествена зимна гума се справя по-добре дори от хубава гума за всякакъв терен. Зимната гума е специалистът. Гумите за всякакъв терен могат да се справят в снега, но зависи от самия продукт. Коя гума за всякакъв терен (AT) е най-добрият избор? Гума за всякакъв терен като Grabber AT³ се справя добре в снега. Тя дори има символа „Tривърха планина със снежинка“ (3PMSF). Гума с този символ покрива определени законови изисквания за зимни гуми и се справя добре в зимни условия.  

В дълбок сняг можете да оптимизирате ефективността на гума за всякакъв терен (AT) като се уверите, че сте спуснали налягането с повече от една трета (30%) спрямо препоръчваното. 

Принципно при шофиране извън пътя ситуацията е съвсем различна. Всички гуми за всякакъв терен ще се справят по-добре от зимните гуми в повечето ситуации.

.

Инерцията при автомобилите е важно офроуд понятие. Какво представлява инерцията? Във физиката инерцията описва резултатът от масата и скоростта на даден обект. Ето пример с инерцията при шофиране: Когато имате малко сцепление, откривате, че е много по-трудно да потеглите от напълно неподвижно състояние. Ключът е да откриете правилния баланс между сцепление и инерция: не твърде бавно, за да рискувате да затънете, но не и твърде бързо, за да рискувате да претърпите инцидент.

Що се отнася до прехвърлянето на теглото, имайте предвид, че всяка една повърхност под ъгъл, над която преминавате, има последствия за прехвърлянето на теглото. То ще се прехвърля от единия към другия край и от едната страна към другата. Например, когато шофирате нагоре по наклон, теглото неминуемо ще се прехвърли към задните гуми. За да разберете инерцията при автомобилите, трябва да познавате своя автомобил и да напасвате уменията си за шофиране към пътя, по който шофирате, за да избегнете преобръщане.

Когато става гума за амортисьори в автомобилите, имате избор от три вида: спирални пружини, листови ресори и торсионни пръти. Ако използвате неподвижна ос, може да предпочетете листови ресори, докато спиралните пружини и торсионните пръти по-често се използват с независима ос.

  • Спиралните пружини са известни с това, че омекотяват вибрациите по-добре от листовите ресори, но се считат за не толкова практични поради своя монтаж. Те често са предпочитани при камиони с голяма мощност тъй като позволяват по-голямо движение в рамките на системата на окачването. Предлагат по-голям комфорт и удобно управление.
  • Листовите ресори са вид амортисьори, които са известни с това, че са по-издръжливи от спиралните пружини. Това им позволява да носят много по-големи товари с по-малко изкривяване.
  • Торсионните пръти не се изравняват или компресират като листовите ресори или спиралните пружини, защото се състоят от тясна метална тръба.

Амортисьорите на вашия автомобил са изключително важни при шофирането. Когато шофирате офроуд по неравен терен, те работят постоянно. Избирайте амортисьорите си по такъв начин, че да постигнете най-добро ниво на безопасност и управление на вашето превозно средство.

Когато сте офроуд, вероятно вече сте били в ситуация, в която автомобилът ви се е повреждал. Ето защо трябва винаги да имате авариен комплект за автомобил и резервни части във вашето превозно средство. Едно добре обмислено офроуд оборудване е ключово, ако в крайна сметка автомобилът ви се повреди. Този списък включва бушони, горивен филтър, тегличи, електрическа горивна помпа, оборудване за изтегляне, резервен задвижващ вал, карданни шарнири и много други. Ако нямате представа какво наистина трябва да вземете с вас, за да бъдете подготвени, ако автомобилът ви се повреди, свържете се с офроуд експорт, който може да ви посъветва.

Трябва винаги да сте наясно със скоростния индекс на гумите! Гумите могат да се движат много бързо, но имайте предвид, че всеки продукт е различен. В зависимост от размера на гумата и индекса на натоварване, скоростният индекс трябва да бъде променян с цел вашата безопасност. Например, GRABBER AT³ (Серия 40 – 275/40 R 20 106V XL) могат да се движат с до 240 км/ч.



Къде на самата гума да видя скоростния индекс? Той се вижда на страничната стена в края на указанието за размера на гумата и е посочен чрез буква. Гуми със скоростен индекс „Q“ могат да се движат с до 160 км/ч, а такива със скоростен индекс „V“ могат да достигнат до 240 км/ч.



Винаги е изключително важно да съобразявате скоростта си спрямо заобикалящата ви среда. Не се движете с пълна скорост, когато е възможно да има опасност зад ъгъла или право пред вас. Да имате максимален скоростен индекс не означава, че трябва да шофирате с максималната скорост, която е указана за него. 

.

Свързани теми